Forside /For foreldre / Ta med barna på sykkeltur

Over hele Norge finnes det godt med muligheter for sykkelturer, også mange som egner seg for familier med barn. Sykkelbøker, kart og guider kan gi tips om egnede ruter.

For dem som ønsker seg utenlandstur med barna, er det også mye å velge i. I land som Danmark, Tyskland, Nederland og Østerrike er det mange flotte sykkelruter på fine asfaltveier frie for trafikk. I Tyskland og Østerrike er det anlagt sykkelveier langs bredden av de store elvene og rundt innsjøer. Her får du det altså både flatt og bilfritt.

Der det ikke er anlagt spesifikke sykkelruter, vil et godt kart fortelle deg hvor du finner små, alternative veier. Disse er også et godt utgangspunkt for sykkelturer. Her til lands vil ofte de alternative veiene være de beste for barn.

Barn liker sykkeltur!

Lengden på turen

Distansen må være tilpasset barnets nivå. Barns sykkelferdigheter, fysikk og mentale innstilling varierer veldig. Ta også hensyn til hvor vanskelig ruten er.

En enkel regel er at barn klarer en gjennomsnittsfart på mellom 5 og 10 km per time. Da er småpauser tatt med i beregningen. Med gode pauser vil 3–4 timers sykling være oppnåelig i løpet av en dag. Det betyr fra 1,5 til 4 mil om dagen. Barn er forskjellige, og det er viktig å ta hensyn til dette. På fine veier kan en dagsetappe på opptil 7 mil være oppnåelig for barn fra 8 år.

Variasjon og hvile

På en sykkeltur med flere overnattinger kan det være lurt å variere dagsetappene – noen korte og noen lange. I tillegg kan man legge inn en hviledag når det passer. I mange tilfeller vil valg av overnattingssteder være bestemmende for lengden på dagsetappene. Noen velger også å ligge fast på ett sted og ta sykkelturer derfra.

I løpet av turen må man legge inn mange pauser av kortere og lengre varighet. Det er særlig viktig å drikke nok, men også å spise underveis for å holde humøret og energinivået oppe. Barn bør ha drikkeflaske i stativ på sin egen sykkel.

Sikkerhet

Skal du sykle med barn, er det viktig å tenke på sikkerheten. Helst bør dere sykle der biltrafikken er fraværende eller minimal.

Sykler du med et barn på en vei med biltrafikk, bør du ligge bak og litt ut til venstre for barnet. En stor fordel er å ha montert et speil på sykkelen. Da kan du hele tiden ha full oversikt og være forberedt på hva som kommer bakfra.

Når en bil skal passere, legger du deg enda litt lenger ut i veibanen. Da blir bilens avstand og sikkerhetssonen til barnet enda større. Samtidig gir du beskjed til barnet om å holde godt inn til høyre. Et flagg montert på barnesykkelen gjør at den blir mer synlig.

Bagasje

Enten man skal på dagstur eller overnattingstur med barn, må man alltid ha med oppakning. De minste må ikke ha noe ekstra vekt på sin sykkel. Sekk på ryggen frarådes også.

Dette tar du med på tur:

  • Tre dekkspaker
  • Lappesaker
  • Pumpe
  • Ekstra sykkelslange som passer dekkene
  • Strips til å feste eventuelle løse deler med
  • Multiverktøy med riktige unbrakonøkler
  • Skrutrekker
  • Sykkelcomputer – for å motivere barna
  • Overnattingsturer

Overnattingsturer krever mer bagasje. Velger du telttur, øker både vekten og volumet på bagasjen, men til gjengjeld får du mer frihet og naturfølelse. Betalt overnatting kan bli dyrt, men du slipper mye bagasje. Reisebyråer tilbyr også pakketurer for syklister der bagasjen blir fraktet fra sted til sted.

 

Hva er så best til å frakte bagasjen i? Her står valget mellom sykkelvesker eller sykkelvarehenger. En varehenger er lettere å sykle med enn fulle vesker på sykkelen. Uansett hva du velger, så ikke bruk ryggsekk. Den gir mer belastning på ryggen og større press mot setet, gjør det vanskeligere å holde balansen og gjør deg mer klam og svett.

 

Vær kritisk

Gå nøye gjennom hva du tar med deg. Del tingene inn i tre kategorier:

  1. Det du absolutt trenger
  2. Det du kanskje får bruk for
  3. Det du egentlig ikke trenger, men som du synes det kan være fint å ta med

La alt i kategori 3 og halvparten av tingene i kategori 2 bli hjemme.

Passering av en bom er ingen sak når barna har lært seg å ha full kontroll på sykkelen.