Bli kjent med sykkeldyktig
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna.
Her er en modul med flere kolonner
In fuisset epicuri referrentur pri. Pri ut cibo vocent. Mea ei mazim veniam, ea illum congue sententiae mei. Praesent contentiones et qui, amet doctus assentior ea mei, sit id aperiri constituto posidonium. Saepe discere ut mei, ne has ferri causae reformidans, cum ei simul omnesque.
- Lorem ipsum dolor sit amet, id prima autem summo mea.
- Cu vix natum eloquentiam, ius nibh solet fabellas ut, ut omnis phaedrum eam.
- Legere vivendo eam et.
- At legere scaevola vivendum mea.
Dette er første steget
Posse aeque te vim. Id vide blandit eos. Sit euripidis concludaturque eu, te reque essent menandri pri, eu per nullam timeam dissentiet.
Steg nummer to
Ex mea quod porro numquam, vidisse adipisci cu est, ludus inciderint vis ad. Accumsan rationibus sit id, his vidisse electram dissentias et, propriae pericula comprehensam ei sit.
Det tredje steget
Voluptua moderatius id eos, falli liber liberavisse eos ei. Eu exerci tibique ius, scaevola incorrupte vim no, cetero appetere sed te. Sensibus salutandi iudicabit et pri.
1Dette er første steget
Voluptua moderatius id eos, falli liber liberavisse eos ei. Eu exerci tibique ius, scaevola incorrupte vim no, cetero appetere sed te. Sensibus salutandi iudicabit et pri.
2Steg nummer to
Ex mea quod porro numquam, vidisse adipisci cu est, ludus inciderint vis ad. Accumsan rationibus sit id, his vidisse electram dissentias et, propriae pericula comprehensam ei sit.
3Det tredje steget
Posse aeque te vim. Id vide blandit eos. Sit euripidis concludaturque eu, te reque essent menandri pri, eu per nullam timeam dissentiet.
Tips!
Heisann og hoppsan! Her er et hett tips. Har ikke eleven egen sykkel? Informer foresatte om den nasjonale utlånsorganisasjonen BUA, hvor barn kan låne sykler og annet utstyr gratis. Teksten skal kort tipse om nyttig informasjon som kan være av verdi for læreren.
Her er det en interessant video
Natum sonet id nec, placerat scribentur philosophia at sit, eu eam vidit splendide. At legimus accusam mel, vel alii atqui in. Et sint vocibus oporteat nec, eu nec case incorrupte. Ridens diceret pri id. Ex nam apeirian urbanitas.
Hvordan skal jeg som foreldre bidra til gode sykkelvaner?
Her er intro-teksten.
-
Barnet mitt har ikke sykkel, hva gjør jeg?
Jo, nå skal du høre
-
Hvordan skal jeg som foreldre bidra til gode sykkelvaner?
Jo, nå skal du få høre litt til.
Øvelse 1
Langsom sykling i smalt felt
Eleven skal bruke minst 10 sekunder på å sykle gjennom feltet. Tiden starter fra forhjulet entrer feltet til forhjulet er ute. Føttene skal ikke berøre bakken og hjulene skal ikke berøre kantlinjene.
Øvelse 1
Langsom sykling i smalt felt
Mål:
Eleven skal bruke minst 10 sekunder på å sykle gjennom feltet. Tiden starter fra forhjulet entrer feltet til forhjulet er ute. Føttene skal ikke berøre bakken og hjulene skal ikke berøre kantlinjene.
Tips:
- En god og stødig balanse er grunnleggende for sikker sykling, og balansen må være god for å kunne ha kontroll på en nødbrems.
- Det er lettere å holde balansen i lav fart om en bruker bremsene mens en har en viss pedalkraft.
- Myke armer med bøyd albu hjelper også, samt at blikket sikter langt fremover. I trafikken må en også kunne bevege blikket, så en viktig trening er da at eleven klarer å sykle sakte samtidig som blikket beveges til sidene.
Øvelse 2
Plankekjøring
Eleven skal sykle over planken med begge hjul på planken fra ende til annen. Eleven skal under- veis bevege blikket til begge sider med tydelig vridning på hodet.
Øvelse 2
Plankekjøring
Mål:
Eleven skal sykle over planken med begge hjul på planken fra ende til annen. Eleven skal under- veis bevege blikket til begge sider med tydelig vridning på hodet.
Tips:
- Dette er en videreutvikling fra øvelse 1. Her velger eleven farten selv, men må minnes om myke armer og blikket frem.
- For å treffe planken riktig og kunne holde stø kurs, er det viktig at eleven lærer seg å finne et siktepunkt langt fremme som er i forlengelsen av planken. Dette må skje før eleven entrer planken. Ser en ned blir det svært vanskelig å ha stø kurs.
Øvelse 3
Vending
Eleven skal sykle inn i firkanten, sykle i sakte gangfart en runde og ut igjen. Føttene skal ikke berøre bakken og hjulene skal ikke berøre kant- linjene. Øvelsen skal beherskes i begge retninger.
Øvelse 3
Vending
Mål:
Eleven skal sykle inn i firkanten, sykle i sakte gangfart en runde og ut igjen. Føttene skal ikke berøre bakken og hjulene skal ikke berøre kant- linjene. Øvelsen skal beherskes i begge retninger.
Tips:
- Her er det viktig at eleven bruker blikket riktig. Få eleven til å flytte blikket innover i svingen før en dreier på styret, og bruker balanseteknikken fra øvelse 1 og 2.
- Har elever vansker med å beherske øvelsen, kan de trene på sykle rundt og rundt i en større sirkel som gradvis kjøres mindre.